Executieve Vaardigheden

Hieronder staan een aantal beeldende voorbeelden van de inzet van executieve vaardigheden bij een kleuropdracht in de klas:

Metacognitie & Zelfbeeld


Je werk voorzien van een naam is de basis van de ontwikkeling van eigenaarschap: 'Wees trots op je eigen resultaat en leerproces'. Als je bewust vanuit jezelf creƫert, ga je ook beter nadenken over je handelen.

Planning & Organisatie

Je werk en materiaal zorgvuldig opbergen als de tijd voorbij is een goede eigenschap. Een verkreukelde kleurplaat werkt de volgende dag immers niet motiverend en ook een plotseling verdwenen stift kan vervelend zijn voor de voortgang.

Tip: Zorg voor een map met insteekhoesjes voor je kleurplaten.

Flexibiliteit

Voor kleuren moet je keuzes maken. Welke kleuren ga je gebruiken in je kleurplaat?
Soms kan je de kleur niet vinden die je eigenlijk zoekt, dan moet je flexibel zijn.
Of je moet durven te experimenteren om kleuren te gaan mengen?
Tip: Gebruik een kladblaadje om het effect van een kleur(en) te zien, als je twijfelt.

Impulsbeheersing

Frustratie kan bij kleuren optreden: je schiet uit, het lijkt teveel werk of de kleur pakt anders uit dan je had ingeschat. Boos worden mag, maar daarna beheersen, zelf een oplossing zoeken of het opnieuw proberen.
Tip: Soms biedt een later moment een betere uitkomst en zal je zien dat de schade vaak eigenlijk wel mee valt.

Concentratie

Focus heb je nodig om binnen de lijntjes te kunnen kleuren en je vingers, hand, pols en schouder goed aan te kunnen sturen, maar je omgeving staat niet stil. Houd af en toe de tijd in de gaten, dan kan je ook rustiger afsluiten als de tijd bijna voorbij is.

Motivatie

Als je goed naar je tekening kijkt en naar het werk dat je hebt gedaan, benoem dan waar je trots op bent. Zoek daarna uit wat je wilt verbeteren en ga daar aan werken.
Tip: Durf hulp, informatie en tips te vragen over iets dat je wilt leren.

Tekst & Illustraties: Mathijs A. Uittenbroek (2022)